| 
 A rác Mélykútadmin  2006.12.12. 12:04 A rác Mélykút lakói
Mélykút 17. század végi és 18. század eleji története sok hasonlóságot mutat a szomszédos Jankovác korabeli történetével. A középkori magyar Mélykút pusztulása és a területén meghúzódott szerbek 16. század végi elköltözése után, a mélykúti földön is katolikus délszlávok, vagyis bunyevácok laktak a 17. század végén, akik a török alóli felszabadító háborúk idején délre menekültek. Visszatérésük után a Rákóczi-szabadságharc viszontagságai vártak rájuk. A kuruc harcok idején újra elköltöztek. Jórészt szétszóródtak a környéken. Mélykút puszta lett és az 1720-as években pusztának számított
 
 
  
A mai magyar Mélykút helység 1730 körüli születésének alig van nyoma a 
történeti irodalomban. Az új község 1731-ben készített pecsétet.47 1728. júl. 
3-án Bács vármegye összeírói 19 magyar és szlovák nevû családfõt találtak 
Mélykút pusztán, akik nemrégiben érkeztek, és új jövevénynek számítottak.48 
Közülük bizonyára továbbálltak néhányan. Az ottmaradók mellé viszont a következõ 
évtizedekben az észak-déli népmozgás forgatagában magyarok sokasága érkezett.49 
A történeti irodalomban ezidáig nem emlegetett 1728. évi mélykúti összeírás 
alapján a magyar lakosságú mai Mélykút helység létrejöttének kezdeti éveként 
tehát az 1728-as esztendõt jelölhetjük meg.A rác Mélykút hajdani lakói a 17. 
század végén és a 18. század elején tartósan használták a halasi földekkel 
érintkezõ Ivánka pusztát, amelynek Fehértó és Füzes felé esõ határvonala miatt 
Halas városa többször volt kénytelen pereskedni. Ezekben a perekben tanúként 
megszólaltattak olyan rácokat, akik valaha a rác Mélykút lakói 
voltak.
 1734-ben, az Ivánkával kapcsolatos egyik tanúvallatás során hat rác 
tanút hallgattak ki. Vallomást tett: Nicolaus Evitovaczki 120 éves almási, nemes 
Petrus Alaga 90 éves katymári, Paulus Zelus 65 éves bikityi, Mathias Rudity 70 
éves almási, Georgius Gyukics50 56 éves szentiváni és Franciscus Ivankovics 73 
éves szentiváni lakos. Az elsõ öt tanú sorsa nagyjából hasonló volt. Mélykúton 
születtek és ott is laktak. Mélykúti lakosként használták Ivánka területét. Buda 
visszavételekor elfutottak, de visszatértek és a kuruc világig újra Mélykúton 
laktak. Kivételnek tekinthetõ Mathias Rudity, aki csak Buda visszavételéig volt 
Mélykúti lakos. Az öt tanú mondanivalóját legjobban az almási aggastyán, 
Nicolaus Evitovaczki vallomása fejezte ki: „A Fatenus Mélkúton születvén, ott is 
lakván úgy mint Gazda egész Budának megvételéig, az után pedig a Törökök el 
futása után ismét vissza jövén, egész Kurucz világig lakván, jól tugya, hogy 
Ivánkát Mélkútiak az Török Uraktul az Után pediglen másoktul Árendában 
birták...”. Más sorsot ért a hatodik tanú, de a táj népesedéstörténete 
szempontjából az õ vallomása sem érdektelen. Franciscus Ivankovics történetébõl 
a kezdetleges hajlékban meghúzódó, mozgékony, pusztán is megtelepedõ balkáni 
jövevény rác családok példája tárul elénk: „A Fateus az Attyával Horváth 
országbul származván erre a földre, Ivánkán szállott meg, ennyihány esztendeig 
ott lakván, azután pedig egész Kurucz világig Mélkúton maradván, jól tugya a 
határát.”51
 1749-ben a jankováci perben vallomást tett egy 81 éves, 
katolikus, szabadkai rác lakos: Joannes Doturovics, aki kijelentette, hogy 
Mélykúton született és nevelkedett.52
 Ivánka 1762. évi perében 
megszólaltattak három rác tanút is. A 70 éves Josephus Patacsics katymári lakos 
sokat tudott Ivánkáról, Halas és Ivánka határvonaláról, a mélykútiak ivánkai 
birtoklásáról, de nem beszélt arról, hogy valaha is lakott volna Mélykúton. 
Következésképp nem sorolhatjuk a hajdani rác Mélykút lakói közé. Ellenben 
elmondta, hogy a Czoborok birtokba jutása idején, tehát az 1720-as években 
szentiváni lakosként sokat járt az árendált jankováci puszta halasi határral 
érintkezõ részein egy Iván Batinka nevû öreg emberrel, aki sokat mesélt neki a 
határokról és a régi világról. Az Iván Batinka néven emlegetett hajdani öreg a 
török idõkben Mélykúton lakott, és marhalegelõként, valamint kaszálóként 
használta Ivánkát.
 Az 1762. évi ivánkai per másik két rác tanúja viszont 
kijelentette, hogy Mélykúton született. A 75 éves Paulus Alaga 61 évvel elõbbi, 
a 81 éves Iván Alaga pedig 59 évvel elõbbi idõkre emlékezve beszélt arról, hogy 
valaha Mélykúton laktak és használták Ivánkát. Petrus Alaga apjának az „ivánkai 
homokon majorja s szállása” volt. A két bunyevác nemes nemesmiliticsi lakosként 
tett vallomást 1762-ben.53 A hajdani mélykúti rácokból jutott tehát az 1748–1750 
táján alapított nemesi község, Nemesmilitics társadalmába is.
 
 
	            |